CEEH Centro de Estudios Europa Hispánica

España y América. Construcción de la identidad en las exposiciones internacionales (1876-1915)

Author

M. Elizabeth Boone

Characteristics

320 pages; 100 colour illustrations; hardcover; 21 × 24 cm

Publication

Spanish; translated by J. Santana Lario; originally published in English by Penn State University Press, 2020; jointly published by the CSA and the CEEH; 2022

ISBN

978-84-18760-07-5

Price

37,50

Spain and America have long used international exhibitions to create, promote, modify, and contest national identity. In this book, M. Elizabeth Boone investigates a series of Spanish exhibitions, with particular emphasis on the 1876, 1893, and 1915 expositions in the United States, the 1888 and 1889 fairs in Barcelona and Paris, and the 1910 celebrations of independence in Buenos Aires, Mexico City, and Santiago de Chile. Studying the paintings, ephemeral architectural spaces, and manifold manifestations of visual culture, Boone brings attention to the rich and understudied history of Spanish artistic production in the trans-Atlantic world. At the same time, she uncovers the “Spanishness” of U.S. national identity and explores the means by which Americans from Santiago de Chile to Chicago or San Diego, California, used exhibitions of Spanish art and history to mold their own modern self-image.

M. Elizabeth Boone is Professor of the History of Art, Design and Visual Culture at the University of Alberta in Canada. She specializes in nineteenth- and twentieth-century art in the United States, Spain, and Latin America and has recently turned her attention to the exhibition of animals at fairs and expositions in Europe and America.


“Professor Boone has written an entertaining and well-structured book pivoted around World Fairs carefully chosen to identify historical moments, when the origin of North America became Plymouth Rock rather than Florida, New Mexico, or any other part of the United States with Spanish roots”, Sarah Symmons, Hispanic Research Journal


“No sólo la distorsión de la herencia española en los EEUU, sino también las aún mayores distorsiones que conllevaba la aceptación de esta herencia se examinan con la perspicacia que hace que este libro sea de lectura obligatoria para comprender tanto el complicado mundo de las exposiciones universales como también los problemas que todavía sacuden el debate político y cultural en España y en los EEUU”, Eugenia Afinoguénova, Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada


“Un completo y profundo relato sobre las exposiciones y lo es, precisamente, por cómo M. Elizabeth Boone consigue transmitir, no solo cómo se organizaron, los pabellones construidos o los elementos expuestos, sino también cómo se fueron construyendo las identidades nacionales, que en realidad son múltiples, complejas y contradictorias, en el contexto de esos eventos”, Victoria Sánchez Mellado, Atrio


“Un estudio que amplía y actualiza los estudios en habla inglesa sobre España y las artes en el siglo XIX a través de una concienzuda búsqueda de fuentes de muy variada naturaleza”, Pablo Sánchez Izquierdo, Camino Real