CEEH Centro de Estudios Europa Hispánica

Pedro Ruimonte en Bruselas
Música en la corte de los archiduques Alberto e Isabel Clara Eugenia

At the beginning of the seventeenth century the Brussels court experienced an extraordinary cultural splendour thanks to the Archdukes Albert and Isabel Clara Eugenia, during a period of peace and prosperity in the Southern Low Countries under Spanish Habsburg rule. The sovereigns, who were great collectors and patronized artists such as Brueghel de Velours and Rubens, maintained a magnificent musical chapel with a substantial number of Spanish, Italian, and English musicians. It was in this context that the work of the Zaragoza native Pedro Ruimonte (1565-1627) unfolded. Master of chamber music under Isabel and Alberto, his Parnaso español (1614) represents one of the capstones in the history of Spanish music. This CD reconstructs the musical landscapes of the Archdukes’ chapel and chamber music, characterized by a variety of styles and genres and an innovative spirit.

Concert at the church of San Jerónimo el Real in Madrid


“This is an outstanding production from every possible angle. Reason enough to label it Recording of the Month”, Johan van Veen, MusicWeb


“Las voces de La Grande Chapelle son persuasivas en el plano de la interpretación; su intimista elegancia, transmitida sin duda por Recanses, se compenetran con la refinada sonoridad y la noble sencillez de los instrumentistas. Una vez más, Albert Recasens ofrece su máximas virtudes: la inspiración y la ponderación”, Marçal Borotau, Sonograma


“Todo aquí está cuidado hasta el detalle, sin atender a las dimensiones de las obras ni sus efectivos: la emisión de los cantantes, siempre homogénea, el empaste y el equilibrio –soberbios– entre las secciones vocales e instrumentales”, Urko Sangroniz, Scherzo


“Ruimonte is a fascinting discovery, and fine performances of La Grande Chapelle help to re-establish his reputation, but also help to paint a picture of an obscure musical flourishing and its full artistic context”, D. James Ross, Early Music Review


“Un gran trabajo tanto musicológico como interpretativo. […] Probablemente uno de los mejores trabajos discográficos del pasado 2017”, Lucía Martín-Maestro Verbo, Melómano


“Agradezcamos una vez más a La Grande Chapelle y a su director Albert Recasens esta concienzuda e impagable labor de recuperar y divulgar al más alto nivel nuestro pasado musical, tan necesitado de reivindicación”, Salustio Alvarado, Ritmo


“Sobresaliente grabación”, Antonio Ríos Rojas, La Tribuna del País Vasco


«Recasens nous livre ici un éclairage inédit sur une période pourtant passionnante de l’histoire bruxelloise, à l’époque du premier baroque européen», Alexandre, Classiquenews.com


“L’éxécution musicale est aussi inspirée et soignée que l’appareil éditorial”, S.Bo., Télérama


“Muziek die de pracht en praal weergeeft van het Hof van toen, een cd die u geenszins mag missen! Prachtig uitgevoerd. Magnifiek!”, Michel Dutrieue, Stretto


“Die Musiker und Sänger der ‘Grande Chapelle’ mit Albert Recasens an der Spitze bringen die Musik in stilvollen und sehr ausgewogenen Interpretationen zu Gehör”, Remy Franck, Pizzicato